„Bucureștiul are, probabil, cel mai ieftin sistem de taximetrie din toată Uniunea Europeană. Acesta este un lucru bun pentru consumator și trebuie să ne străduim să nu-l stricăm. Progresul tehnologic a creat niște instrumente noi – cum sunt fie platformele de internet care permit unui client să acceseze serviciile mai multor firme de taximetrie, fie platforme gen Uber, care au o serie de avantaje. Reprezintă (aplicațiile- n.r.) oricum o dezvoltare tehnologică pe care oricum nu o putem opri și atunci trebuie să creăm acel cadru de reglementare care le permite să funcționeze în condiții optime”, a explicat, pentru MEDIAFAX, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.
Bogdan Chirițoiu a mai precizat că, în urma unor discuții cu reprezentanții Primăriei Capitalei, aceștia au prezentat o variantă prin care s-ar evita eliminarea aplicațiilor de taxi.
„Varianta de compromis la care înțeleg că Primăria e deschisă – cel puțin mie așa mi-au spus, că ar fi compatibilă cu planurile lor – este ca dispeceratele să intre într-o relație cu aplicațiile. (…) Din punctul meu de vedere, că tot dispeceratul CrisTaxi se înscrie într-una din aplicațiile astea, sau individual, nu văd, din punct de vedere al pieței și al consumatorului, vreo diferență. (…) Nu e benefic pentru consumator (eliminarea aplicațiilor). E destul de neplăcut să trebuiască să stai, pe o vreme precum aceasta, jumătate de oră să cauți un taximetru sunând din companie în companie, așteptând minute în șir la telefon și la sfârșit să ți se spună: Nu avem mașină, reveniți. Cred că e mult mai comod pentru consumator să aibă o aplicație care are acces la mai multe dispecerate, deci un număr mai mare de taximetre și să poată să găsească mai ușor la o mașină”, a mai explicat președintele Consiliului Concurenței.
Acesta a precizat că și în privința mult discutatei aplicații Uber sunt anumite beneficii pentru clienți.
„Sunt anumite anumite lucruri cert benefice la Uber: faptul că poți să plătești cu cardul, nu trebuie să ai cash la tine. Faptul că e practic imposibil să te înșele la traseu, pentru că e stabilit electronic, nu poate să te ocolească să îți încarce nota și nu ai suspiciuni că aparatul de taxare nu e corect și că iarăși nu încarcă nota. Pentru stat e un avantaj că nu se face evaziune, banii sunt transparenți, prin bancă. Noi am avut un dialog cu ei (reprezentanții Primăriei Capitalei – n.r.) și le-am emis, la cererea lor un aviz – opinia noastră despre noul regulament pe care-l introduc. Noi credem că e benefic să existe aplicații, că sunt avantajoase pentru consumator și că trebuie găsită o variantă. (…) Nu știu dacă ar fi o idee bună să nu depinzi de un dispecerat, mă gândesc că ar fi mult mai greu pentru client să se orienteze”, a mai spus Chirițoiu.
Totodată, președintele Consiliului Concurenței a mai spus că, în cazul în care s-ar stabili, prin lege, impunerea unor tarife fixe, s-ar ajunge într-o situație neconcurențială.
„Ani de zile am reușit să convingem Parlamentul să nu introducă tarife fixe. În momentul de față, se numesc tarife maximale, stabilite de fiecare primărie, cu asta suntem perfect de acord. (…) Suntem împotriva tarifelor fixe, care cu siguranță ar fi mult mai mari decât tariful actual din București. (…) E dorința multor actori din piață ca în Parlament să se introducă această posibilitate. Momentan, legea nu prevede această posibilitate. Și atunci, dacă legea taximetriei nu o prevede, avem legea Concurenței care o interzice și atunci nu se poate face. Acesta îl văd eu cel mai mare pericol pentru bunăstarea consumatorilor din București și din țară”, a completat Chirițoiu.
La finele lunii ianuarie, reprezentanții companiilor de taxi din București au participat, la sediul Primăriei Municipiului București, la dezbaterea publică pe marginea regulamentului-cadru pentru organizarea și executarea serviciului public de transport local în regim de taxi. La dezbatere, taximetriștii și patronii firmelor de profil au explicat că sunt nemulțumiți de normele regulamentului pentru organizarea serviciului de transport în regim de taxi propus de către Primăria Capitalei, aceștia menționând mai multe elemente din document care ar îngreuna serviciul prestat.
Potrivit regulamentului menționat, dispeceratele ar putea deveni obligatorii pentru toate taxiurile autorizate din București și nu se pot executa decât de către dispecerii taxi autorizați de Primăria Capitalei. Tot dispeceratul ar fi responsabil cu aplicațiile informatice, comenzile telefonice sau online.